Oppskrift på diverse julekaker..

Har fått spørsmål om å legge ut oppskrifter på julekakene,
så her kommer det 4 ulike sorter.
For de av dere som elsker å bake, så er det bare å sette i gang!!!

Sjokoladebit-kaker

– sette ovnen på 175 grader.
– 1, 5 kopp sukker og 135 g smør røres sammen til det kvitt.
– 2 egg
– 1 ts vaniljesukker
– 2, 5 kopp hvetemel
– 2 ts bakepulver
– 1 kopp hakket mandler
– 1 plate hakket sjokolade.
-ALT blandes sammen og settes med skje på bakepapir.
– stekes i ca 10 min.

Havreflarn

sett ovnen på 180 grader.
-75 g smør
– 100 g store havregryn
– 1 egg
– 125 g sukker
– 1 ts bakepulver.
– Smøret smeltes og helles over grynene.
– pisk egg og sukker til eggedosis.
-ALT blandes deretter , og settes med teskje på bakepapir. (vikitg at klattene er små, da de renner utover)
– stekes i ca 5-12 min (lurt at de hviler litt på bakepapiret etter de er ferdisteiket, slik at de lett kan fjernes etterpå)

Sjokoladesnitter

400 g smør
– 5 dl sukker
– 2 sammenpiska egg
– 6 ts kakao
– 4 ts bakepulver
– 4 ts vaniljesukker
– 10 dl hvetemel
-ALT blandes til du får en litt seig deig.
– deretter legger du 4 lange snitter/haler på bakepapir , som du må trykke flate med hendene( ca 1 cm tykke og 7 cm brede)
– pensle snittene med et sammenpiska egg, og dryss over hakka sjokolade/mandler. ( jeg har brukt begge deler)
– stekes ca 8-10 min.
– kuttes på skrå bortover nå de er ferdigsteikte.

Mandelflarn (smaker som karamell)

Dobbel oppskrift gir en vanlig kakeboks.
sett ovnen på 175 grader
– 100 g finhakket mandler
– 100 g smør
– 100 g sukker
– 1 ss hvetemel
– 1 ts vaniljesukker
–  2 ss fløte ( må IKKE erstattes med melk)
– ALT blandes i en gryte og varmes opp (skal ikke kokes)
– rør rundt til det blir  litt mer brunaktig på fargen.
– settes på bakepapir med teskje ( flyter lett utover, så pass på at klattene er små)
– avkjøles på brettet, slik at de blir stive.

Håper kakene faller i smak🙂

About Fru Helland

En gift kvinne,datter,svigerdatter,søster,tante og venn. Utenom det, en vernepleierstudent og "husmor". Med krøllete hår,store føtter og et koselig smil, så blir jeg også meg,Sarah! En person som kan male bilder og bake boller. En person som liker en koselig atmosfære med stearinlys og kakao. Er avhengig av tyggi, omsorg og søte smaker. Har angst for trange rom og smuler på kjøkkenbenken Vis alle innlegg av Fru Helland

7 responses to “Oppskrift på diverse julekaker..

  • Ina

    takk takk:-D ska rett heim å laga sjokoladebit te glede får mæg sjøl- å min mann😉 hihi…

    kos dæg viare på skulen, her dæ skjer😀

  • Sarah Helland

    Så koselikt=)
    må snart baka meir æg ao..he en mann så snart he åde åpp kakene:O
    så be prepared, seie æg bare;)

  • Gunn Helen

    Hei..

    Jeg har testa ut sjokolade snitter oppskriften din, men det står ikke hvor mange grader det skal være. Jeg prøvde med 170 grader i ti minutter, men de blir så myke at de faller sammen..

    Men de var KJEMPE GODE🙂

  • Fru Helland

    Hei Gunn Helen.
    de skal stekes på 180 grader i 8- 10 min.
    de skal være litt harde/seige når de er ferdige!
    Viss de stekes for lenge, eller viss deigen er for tørr, så kan kakene bli smuldrete;)

    Kjekt du testet ut kakene mine og likte dem🙂

  • Gunn Helen

    Tusen takk for svar! Jeg hadde med smaksprøver på jobb i dag og de var veldig populære🙂

    Tusen takk for at du vil dele!

    Nå skal jeg teste ut mandelflarn oppskriften din.
    🙂

  • Gunn Helen

    Ojjjjjj…. de var helt himmelsk gode🙂

    • Fru Helland

      hehe, så bra du har samme smaksløker som meg:D
      jeg liker mandelflarnen veldig godt!!

      Men disse julekakene du ser på ble lagt ut på bloggen i fjor.
      Viss du trykker på overskriften på bloggen min, så blir den oppdatert, slik at du kommer inn på innlegg fra i år.
      Jeg la akkuratt ut en ny oppskrift på noen deilige sjokoladebit kaker, som jeg anbefaler deg å prøve;)

Legg igjen en kommentar

