NORGESGLASS

HISTORISKE BAKGRUNN:

Norgesglass er et fellesnavn på glass for hermetisering, sylting og annen konservering. De har et lokk av glass, en gummipakning mellom lokket og selve glasset og en metallring som skrues på for å feste lokket til glasset. Glasset revolusjonerte lagring av mat i Norge.

Definisjonen på typen er «Norgesglasset», produsert fra 1908 til 1978.

Produksjonen ble etter hvert tatt over av Drammen Glassverk, fra 1958 Moss Glassverk. Glasset finnes i minst seks forskjellige størrelser og er produsert i om lag 75 millioner eksemplarer (wikipedia).

Disse Norgesglassene har jeg fått av min svigerinne, og jeg har fått helt dilla på dem.
Norgesglass kan omtrent brukes til alt.
Di kan fylles opp med ting til oppbevaring, eks: knapper, kaker, snop, pasta, kaffi, havregryn mm.
De kan brukes som blomstervase, eller som kubbelysholder. De kan pyntes opp en hylle ved å være akkurtt som de er, eller de kan dekoreres med blonder og bilder mm.

Her har jeg brukt to norgesglass som kubbelysholdere, og de er kjempe fine å se på, når lysene brenner.
( dette trikset et tatt fra veninnen min Wenche, som du kan besøke her:http://fruhaugen.blogspot.com/)
Idèene er mange, så det er bare å være oppfinnsom!

About Fru Helland

En gift kvinne,datter,svigerdatter,søster,tante og venn. Utenom det, en vernepleierstudent og "husmor". Med krøllete hår,store føtter og et koselig smil, så blir jeg også meg,Sarah! En person som kan male bilder og bake boller. En person som liker en koselig atmosfære med stearinlys og kakao. Er avhengig av tyggi, omsorg og søte smaker. Har angst for trange rom og smuler på kjøkkenbenken Vis alle innlegg av Fru Helland

One response to “NORGESGLASS

Legg igjen en kommentar

